Client’s Bill of Rights

Hospice Palliative Care at Marianhill

photo of marianhill staff serving coffee to a client

A person receiving a community support service has the right to:

  1. Be dealt with in a courteous and respectful manner and to be free from mental, physical, sexual, emotional, verbal and financial abuse by the service provider.
  2. Be dealt with in a manner that respects the person’s dignity and privacy and that promotes the person’s autonomy and participation in decision-making.
  3. Be dealt with in a manner that recognizes the person’s individuality and that is sensitive to and responds to the person’s needs and preferences, including preferences based on ethnic, spiritual, linguistic, familial and cultural factors.
  4. Receive services free from discrimination on any ground of discrimination prohibited by the Human Rights Code or the Canadian Charter of Rights and Freedoms.
  5. A person who is First Nations, Metis or Inuk has the right to receive services in a culturally safe manner.
  6. Receive clear and accessible information about their community services.
  7. Participate in the service provider’s assessment of their needs, development of their care plan, re-assessment of their needs and revision of their care plan.
  8. Designate a person to be present with them during assessments.
  9. Designate a person to participate in the development, evaluation and revision of their care plan.
  10. A person who receives more than one service has the right to receive assistance in co-ordinating their services from the provider or Ontario health Team
  11. Give or refuse consent to provision of any services
  12. Raise concerns or recommend changes in connection with the community service provided to them and in connection with policies and decisions that affect their interests, to the service provider, the Agency and its employees, government officials or any other person, without fear of interference, coercion, discrimination or reprisal.
  13. Be informed of the laws, rules and policies affecting the operation of the service provider, including this patient Bill of Rights, and to be informed in writing of the procedures for initiating complaints about the service provider.

Déclaration des droits du patient

En tant que patient, membre de la famille, mandataire spécial ou soignant, vous avez le droit de vous attendre à ce que chaque employé, membre du conseil d’administration et fournisseur de services de santé retenu à contrat de Services de soutien à domicile et en milieu communautaire s’engage à respecter et à promouvoir vos droits, qui sont les suivants :

  1. Être traité avec respect, sans mauvais traitements d’ordre physique, sexuel, mental, émotionnel, verbal ou financier.
  2. Être traité d’une manière qui respecte votre dignité et votre vie privée et qui favorise votre autonomie et votre participation à la prise de décisions.
  3. Être traité d’une manière qui tient compte de votre individualité ainsi que de vos besoins et préférences, notamment vos préférences fondées sur des facteurs ethniques, spirituels, linguistiques, familiaux et culturels.
  4. Recevoir des services de soins à domicile et en milieu communautaire sans discrimination conformément au Code des droits de la personne ou à la Charte canadienne des droits et libertés.
  5. Pour les patients des Premières Nations, métis ou inuits, recevoir des services de soins à domicile et en milieu communautaire d’une manière sécuritaire sur le plan culturel. 
  6. Recevoir des renseignements clairs sur les services de soins à domicile et en milieu communautaire, dans un format qui vous est accessible.
  7. Participer à l’évaluation et à la réévaluation de vos besoins ainsi qu’à l’élaboration et à la révision de votre plan de soins.
  8. Désigner une personne pour vous accompagner durant les évaluations et participer à l’élaboration, à l’évaluation et à la révision de votre plan de soins. 
  9. Recevoir l’aide nécessaire pour coordonner vos services.
  10. Donner ou refuser votre consentement à la prestation de services de soins à domicile et en milieu communautaire.
  11. Soulever vos préoccupations ou recommander des changements concernant vos services ainsi que les politiques et décisions qui touchent vos intérêts, sans crainte d’ingérence, de coercition, de discrimination ou de représailles.
  12. Être informé des lois, des règles et des politiques concernant la prestation de services de soins à domicile et en milieu communautaire, notamment la présente Déclaration des droits du patient, et être informé par écrit des procédures à suivre pour transmettre des plaintes au sujet des services que vous recevez.
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